Sider

20. mar. 2013

Ugens Opskrift - Hjemmelavede kyllingenuggets

Ved siden af mit studie arbejder jeg en dag om ugen på en folkeskole. Her er jeg sammen med omkring 16 børn fra 6. klasse, og jeg har været så heldig at få lov at have hjemkundskab med dem. Det er virkelig fedt at være sammen med børn på den måde, og de elever som kan være på én måde i klasselokalet, viser sig ofte at være helt anderledes i skolekøkkenet.
Derfor er det også vigtigt for mig at forsøge at finde på noget til dem, som de synes er sjovt. Så da jeg faldt over en spændende opskrift på hjemmelavede kyllingenuggets, som oveni købet er et noget sundere alternativ til dem man køber ved fastfood-kæderne, vidste jeg at de ville blive et hit. Og det var de virkelig også! Faktisk så meget at jeg har lavet dem 2 gange siden herhjemme, og min søde kæreste synes også de er ret så gode.
Den opskrift MÅ jeg bare dele med jer, så den kommer her:

Til 2 (sultne) voksne:
2 stk. kyllingebryst
1 håndfuld revet ost
krydderier (Jeg brugte paprika, spidskommen, bacon, cayenne samt salt og peber)
1 æg

Ingredienserne

Først blander jeg raspen med krydderierne

Så osten i

Så pisker jeg ægget med en gaffel

Og skærer kyllingen ud i nugget-størrelser

Så vender jeg først kyllingen i æg, og dernæst i rasp-blandingen. Til sidst lægger jeg dem på en bageplade

Efter 15-20 minutter i ovnen ved ca. 200 grader er de klar. Gyldne og sprøde, og smager ligesom de maskin-producerede. Jeg serverer med kartoffelbåde, dyppelser og lidt grøn salat.

De er som sagt afprøvet på både børn og vokse, og alle kunne lide dem (undtaget den gruppe 6. klasser som havde brugt 4x så meget salt som de skulle :D ). Og da de bliver bagt i ovnen i stedet for at få en tur i en friture, synes jeg faktisk også at man kan spise dem med helt god samvittighed.

Hvad var på menuen hos jer i aften?

- Mia.

1 kommentar:

  1. Ej, det ser lækkert ud.
    I aftens står den på rester af forloren harer ( meget påsket :) )

    SvarSlet