Sider

11. dec. 2012

Ugens opskrift - Pasta med "Tøm Køleskabet"-kødsauce

Man kan ikke planlægge alt her i livet, og sådan er det også for madplaner. Så derfor sker det somme tider, at man ikke lige får spist det der var planlagt, og derfor står en dag med køleskabet fyldt af madvarer som var til overs.
Hvis man er kommet i den situation, og man ikke lige ved hvordan man skal få det brugt, er det en rigtig god idé at lave en gang kødsauce.
Dét gjorde jeg i dag, og der blev til en ordentlig portion, så der også er til lasagnen på torsdag.

Jeg brugte:
500 g. hk. kalv/svin
3 små gulerødder
3 rodfrugter
1 tomat
3 dåser hk. tomater
1½ løg
3 fed hvidløg
1 pk. bacon
Ca. 150 g. grønne linser
½ rødkål (Ikke på billedet)
En klat ketchup (Ikke på billedet)
Krydderier
Lidt pastavand

Linserne forkogte jeg i eftermiddags da jeg kom hjem, så de var klar til brug.


Det (meste af det) jeg brugte

Først snittede jeg bacon, løg og hvidløg

Så stegte jeg baconen til den var næsten sprød, og havde frigivet fedtet

 
Så kom kødet i gryden, og stegte med sammen med det andet

Så rødderne, som jeg havde skrællet og revet

Imens det stegte af, snittede jeg rødkål

Og så kom det også i gryden

Så de 3 dåser tomat

Jeg kunne godt have brugt en ekstra dåse tomat, for der var ikke helt nok væde i sovsen. Men så fik den bare et ordentligt skud ketchup, og lidt af vandet fra pastaen (Beklager den elendige billedkvalitet)

Pastaen kogte imens sovsen simrede

Til sidst røg linserne op i gryden, og så skulle de bare lige blive varme. Jeg smagte til med salt, paprika, citronpeber og lidt chili. Jeg bruger næsten altid en hel masse krydderier i vores mad.

Så var der serveret!

Så essensen i denne opskrift er, at næsten alt kan gå deri. Man behøver altså ikke købe alt det ovenstående ind, man smider bare det i man lige har. Resultatet bliver en kødsovs der fylder, én med masser af mad i (Som svigerfar ville sige det).
Det kan lige nævnes, at grønne linser er super gode i den her slags kødretter, og de kan virkelig strække maden langt. I andre hakkekøds-retter som f.eks. hakkebøffer eller frikadeller, kan man komme nogle kogte, røde linser i for at strække kødet lidt længere. Der er masser af protein i linser, og så kan man ofte finde dem på tilbud til 10-15 kr. posen. Og der er til mange gange i sådan en pose :)

Resterne af saucen skal som sagt bruges på torsdag i en lasagne. Der har vi niecen på besøg, og jeg er lidt spændt på om hun opdager at saucen er lidt lilla i det (Pga. rødkålen).
Det skal i hvert fald nok smage godt! :)

- Mia.

Ps.: Det er en god idé at bruge en STOR gryde, hvis man laver en portion så stor som denne. Ellers vil man nok opleve pladsmangel ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar