Sider

25. nov. 2012

Ugens opskrift - Simremad af oksesmåkød

I søndags lovede jeg at denne uges opskrift ville være simremad af oksekød, så den kommer selvfølgelig her :)

Jeg brugte:

1 løg
2 fed hvidløg
1 persillerod
1 pastinak
3 små gulerødder
Oksesmåkød
Kaffefløde
En slat rødvin
½ l. oksebuillon
1 pakke bacon

Til rodfrugtmos:
Ca. 300 g. kartoffel
2 persillerødder
1 pastinak

Glemte lige at få rødvinen og baconen med på billedet ;)

Først snittes grøntsagerne. Løgene fint, og rødderne i mundrette bidder. Baconen skæres i mindre stykker (Man kan også bare købe bacon i tern).



Først steges baconen til den er næsten helt sprød. Så kommes løg og hvidløg ved, og svitses med til løgene er klare.


Dernæst skal kødet op i gryden og brunes på alle sider, så godt man nu kan.


Så kommes rodfrugterne i gryden, og steger med i et par minutter.


Herefter hældes rødvin over (der blev også et lille glas til kokken ;) ), og til sidst oksebuillonen. Rør rundt og sæt låg over, og skru helt ned for varmen så gryden bare kan simre over lavt blus. Her lader du det stå i 1½-2 timer og hygge sig.


Til sidst kommes lidt fløde i for at afrunde sovsen, og den jævnes til den har den ønskede tykkelse. Jeg kom også lidt kulør i, fordi det jo er programmeret i os at sovs skal være brun!
Jeg serverede mit simremad med en mos af kartoffel og rodfrugt, som jeg lavede præcis som almindelig kartoffelmos.

Jeg skar det hele i små tern, kogte dem næsten helt i smadder og moste dem med elpiskeren sammen med en god klat smør og lidt kaffefløde. Det fik også lige lidt salt og peber.

Værs'go!

- Mia.

1 kommentar:

  1. Det lyder og ser utroligt lækkert ud. Tak for at du viste os det. :-)

    SvarSlet